Communicatieoptimalisatie
Breng de huidige gesprekscultuur van je team of organisatie in kaart. Verander stapsgewijs naar heldere en efficiënte communicatie.
Meer efficiëntie minder vergissingen
Ben jij er ook van overtuigd dat vele vergissingen ontstaan door miscommunicatie? Helder communiceren naar collega's en naar klanten is ontzettend belangrijk en regelmatig ook echt moeilijk. De gesprekscultuur bepaalt mee hoe open of gesloten mensen spreken. Wil je hier verandering in? Dat kan.
Een gesprekscultuur veranderen doe je niet op één dag. Dit vraagt aandacht, tijd en doorzetting. Het resultaat is echter veelbelovend: mensen die zich meer verbonden voelen met elkaar, de organisatie en de klanten!
Voor jou als je op zoek bent naar
Meer samenhorigheid
Er bestaan teveel clubjes en die leiden een eigen leven, ze ondermijnen de wij-cultuur.
Feedbackcultuur
Je ervaart als leidinggevende twijfel over hoe je teamleden het best aanspreekt. Teamleden spreken elkaar te weinig aan.
Samen constructief werken
Hoe krijg je gedemotiveerde teamleden opnieuw betrokken?
Klantvriendelijkheid
Klanten zijn gevoelig voor de sfeer die leeft in het bedrijf. Optimisme werkt aanstekelijk, hoe wakker je dit aan?
Dit traject omvat:
Onboarding
Kennismaking en leerdoelen definiëren
Pijnpunten helder maken
Verwachtingen afstemmen
Doelen en tussendoelen opstellen
Training Verbindende communicatie
Verbindende communicatie als basis tot meer betrokkenheid
Ieder team werkt samen rond verbinding
Begeleiding op maat en behoefte van iedere deelnemer
Intensieve training: praktijk en theorie ontmoeten elkaar
Ambassadeurs
Duurzaamheid betekent dat het geleerde levendig blijft
Laat medewerkers anderen trainen en begeleiden
Zichtbaarheid als ondersteuning (Posters, gadgets, ...)
Ondersteuning van de ambassadeurs
Training klantvriendelijk
Laat klanten meegenieten
Hoe omgaan met lastige klanten?
Constructieve communicatie via telefoon of e-mail
Oprecht luisteren naar de behoeften van klanten
Hoe we samenwerken
Authentiek, betrokken en creatief. Op deze manier werken wij met je samen. Met andere woorden: iedereen is zichzelf met zijn eigen wijsheid, samen zoeken we naar een derde alternatief als oplossing.
Kennismaking
Iedere persoon, team of organisatie heeft zijn eigenheid en doel. Vandaar dat we een kennismakingsgesprek belangrijk vinden. Tijdens dit moment verkennen we samen het speelveld en de cultuur zodat we een werkbare common ground vinden.
Hieruit definiëren we de behoefte en de meest geschikte aanpak die ook het beste past bij jou als leidinggevende. We nemen beiden de tijd om dit gesprek te laten landen. Vervolgens wordt een plan van aanpak en offerte bezorgd.
Verkenningsfase
We overlopen samen het voorgestelde plan. Wijzigingen of accenten worden gedeeld en we creëren een ideaal vertrekpunt van onze verdere samenwerking.
Effectiviteit en duurzaamheid zijn hierbij steeds stokpaardjes: waartoe leidt dit traject en hoe kunnen we dit bestendig implementeren in de dagelijkse werking?
Samenwerking
Tijdens de samenwerking vinden we het belangrijk om de vinger aan de pols te houden: Zijn we op het juiste pad? Wat zijn de effecten op de werkvloer?
Op regelmatige basis zijn er contacten ter voorbereiding of nabespreking van het geleverde werk.
Afronding
Hoewel we voortdurend de vinger aan de pols houden, is een degelijke afronding van een traject een belangrijk gegeven: Wat was de oorspronkelijke vraag? Welke groeipijnen hebben we doorlopen en welke leercurve zien we? Hoe gaan we verder?
Duurzaamheid is voor ons belangrijk. We volgen op hoe het geleerde in de samenwerking wordt geïmplementeerd. Dit kan zijn door een nagesprek, opvolg e-mails en indien nodig een natraject of het doorgeven van interessante lectuur.
Klaar voor bewust* leiderschap?
* be-wust (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
het beseffen en kennen van het bestaan van iets of van zichzelf